Khamis, 30 April 2009

Loceng... (Andai kau mengerti)

Alkisah di sebuah desa, ada seorang ibu yang sudah tua, hidup berdua dengan anaknya. Suaminya sudah lama meninggal dunia kerana sakit. Sang ibu sering kali merasa sedih memikirkan anak tunggalnya itu yang mempunyai tabiat yang sangat buruk iaitu suka mencuri, berjudi, menyabung ayam dan banyak lagi

Ibu itu sering menangis meratapi nasibnya yang malang, Namun ia sering berdoa memohon kepada Tuhan: “Tuhan tolong sadarkan anakku yang kusayangi, supaya tidak berbuat dosa lagi. Aku sudah tua dan ingin menyaksikan dia bertaubat sebelum aku mati”

Namun semakin lama si anak semakin asyik dengan perbuatan jahatnya, seringkali dia keluar masuk penjara kerana kejahatan yang dilakukannya.

Suatu hari dia kembali mencuri di rumah penduduk desa. Namun malangnya, dia tertangkap dan kemudian dibawa ke hadapan raja utk diadili. Dia akhirnya dijatuhkan hukuman pancung. Pengumuman dibuat. Hukuman akan dilakukan keesokan hari di depan rakyat jelata tepat loceng berbunyi menandakan pukul enam pagi.

Berita hukuman itu sampai ke telinga si ibu dan dia menangis meratapi anak yang dikasihinya dan berdoa berlutut kepada Tuhan, “Tuhan ampunilah anak hamba, biarlah hamba yang sudah tua ini yang menanggung dosanya”

Dengan tertatih tatih dia mendatangi raja dan memohon supaya anaknya dibebaskan
Tapi keputusan sudah muktamat. Anakknya harus menjalani hukuman pancung itu juga.
Dengan hati hancur, ibu kembali ke rumah sambil tidak berhenti berdoa supaya anaknya diampuni. Akhirnya dia tertidur kerana keletihan.

Keesokan harinya, ditempat yang sudah ditentukan, rakyat datang berbondong-bondong untuk menyaksikan hukuman tersebut. Sang algojo sudah siap dengan pancungnya dan si anak sudah pasrah dengan nasibnya. Terbayang wajah ibunya yang sudah tua. Dia berasa kesal dan menangis menyesali perbuatannya yang lalu. Detik-detik yang dinantikan akhirnya tiba....

Sampai sahaja waktu yang telah ditetapkan, lonceng belum juga berbunyi walaupun sudah lewat lima minit. Orang ramai mula berbisik sesama sendiri. Akhirnya petugas yang bertugas membunyikan lonceng datang. Mereka berasa hairan kerana sejak dari tadi lagi dia telah menarik tali loceng tetapi loceng tersebut tetap tidak berbunyi.
Tiba-tiba, mereka semua melihat darah mengalir melalui tali loceng itu daripada tempat loceng itu diikat. Beberapa orang naik ke atas untuk menyiasat mengenai sumber darah tersebut. Orang ramai menanti dengan penuh cemas.

Tahukah anda apa yang terjadi?

Ternyata di dalam lonceng ditemui tubuh si ibu tua dengan kepala hancur berlumuran darah. Dia memeluk bandul di dalam lonceng yang menyebabkan lonceng itu tidak berbunyi. Sebagai gantinya, kepalanya hancur melekat di dinding lonceng.

Seluruh orang yang menyaksikan kejadian itu tertunduk dan menitiskan air mata sementara si anak meraung-raung memeluk tubuh ibunya yang sudah diturunkan. Dia amat menyesali dirinya yang selalu menyusahkan ibunya. Ternyata pada malam sebelumnya, si ibu dengan susah payah memanjat ke atas dan mengikat dirinya di lonceng dan memeluk besi dalam lonceng untuk menghindari hukuman pancung terhadap anaknya.

Demikianlah sangat jelas kasih seorang ibu utk anaknya. Betapapun jahat si anak, ia tetap mengasihi sepenuh hidupnya. Tetapi kenapa masih ada lagi anak menderhaka? Tidak cukupkah batu di muka bumi ini untuk ditambah oleh penderhaka kedua ibu bapa sendiri...
Ya Allah... Kau ampunilah dosa kedua ibu bapaku sama ada yang nyata atau tersembunyi. Dan Kau peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku sejak dari kecil...

1 ulasan:

me berkata...

amin...moga dijadikan iktibar..:)