Sabtu, 13 September 2008

Cinta Si Jejaka...

Jejaka: Hello... Hi awak...

Gadis: Hello... Hi..

Jejaka: Hmm... Tengah buat pe??

Gadis: Takde pe pun...

Jejaka: Mmm.. Awak, kenapa akhir2 ni awak macam dingin je. Saya ada buat salah apa2 ke?

Gadis: Awak takder buat salah. Saya jer yang salah. Semuanya salah saya.


Senyap sebentar dihujung talian. Hanya kedengaran esakan yang semakin perlahan.


Jejaka: Awak, kenapa ni?? Kalau ada apa2, awak cakaplah kat saya.

Gadis: Takde apa2 lah awak. Cuma saya tak sihat jer arini.

Jejaka: Oh.. Ye ke? Takpe la…Gi berehat. Jangan aktif sangat. Awak tu sakit. Ok ?

Gadis: Oklah awak. Saya nak makan ubat, lepas tu nak tido. Lain kali ek awak kita berbual...

Jejaka: Ok.. Take care. Miss U...


Hari2 yang dilalui semakin membosankan, cinta yang dulunya manis bagai hilang serinya. Gusar memikirkan perkara ini, si jejaka cuba mencari puncanya. Namun, makin dicari, makin jauh dari sebarang tanda2. Mungkinkah akan berakhirnya sebuah cinta?


Jejaka: Hello awak, awak buat apa tu? Sihat ke?

Gadis: Hello, saya tengah borak dengan awak la ni. Saya sihat jer. Awak camne? Sihat ke?

Jejaka: Saya sihat jer. Awak message td cakap ada perkara penting nak bagitau. Apa yang awak nak cakapkan?

Gadis: Sebenarnya.... Jap! Sebelum tu, awak janji jangan tanya apa2 ye lepas saya cakap ni.

Jejaka: Err… Macam serius je nih. Saya tak janji tapi saya cubalah....

adis: Ala awak... Janji la dulu… Penting sangat nih.

Jejaka: Sebab penting la saya tak mau janji. Awak bukan tak kenal saya….

Gadis: Tak kira, kali ni mesti janji jugak. Pleaseee…..

Jejaka: Ok2.. Demi awak...

Gadis: Sebenarnya….


Sunyi menyelubungi suasana…


Gadis: Saya nak break up dengan awak….

Jejaka: Haaa!!! Tapi kenapa?

Gadis: Saya takkan cakap tapi yang pasti, ini salah saya, bukan salah awak...


Si gadis meninggalkan si jejaka di dalam telefon dengan terpinga-pinga. Tanpa sebarang punca, tanpa sebarang berita, hubungan yang bertahan selama setahun lebih akhirnya putus begitu saja. Puas sudah berfikir, tapi tidak juga diketahui….. Tanpa diketahui oleh si gadis, si jejaka bertindak memeriksa latar belakang si gadis. Tapi juga tiada apa2 yang boleh ditemui. Jalan buntu menjadi semakin buntu. Si jejaka akhirnya nekad bertemu dengan si gadis di kelasnya.


Jejaka: Awak, kenapa awak break up dengan saya? Apa salah saya?? Tak cukupkah kasih sayang yang saya berikan selama ini??? Atau hati awak telah dimiliki oleh insan lain??


Si gadis diam seketika... Berat hatinya untuk meluahkan apa yang terbuku di dalam hati..


Gadis: Awak dah janji takmo tanya kan…..

Jejaka: Tapi… Ini bukan benda kecik awak. Benda besar ni. Apa salah saya dgn awak? Adakah saya tak cukup bagus untuk awak? Awak…tolonglah, jawablah soalan saya ni…

Gadis: Bukan awak tak cukup bagus. Cuma saya yang tak sepadan dengan awak.


Gadis hanya menundukkan kepalanya. Tak sanggup memandang jejaka yang suatu masa dulu pernah mencuri hatinya. Suasana sunyi seketika..


Jejaka: Maksud awak?

Gadis: Sebenarnya…. Takper la…

Jejaka: Sebenarnya apa awak??? Apa masalah awak sampai awak diamkan diri camni. Apa salah saya.

Gadis: Awak, percayalah.. Ini bukan salah awak tapi semuanya salah saya. Saya yang bersalah. Tolonglah awak, tinggalkan saya.

Jejaka: Tapi… Saya nak tahu juga kenapa awak nak break up… Please awak, permintaaan terakhir dari saya….

Gadis: Betul awak nak tahu? Betul awak takkan membenci saya kerana ini?

Jejaka: Saya dah tak kisah, selagi saya tak tahu, makin pening saya dibuatnya...

Si gadis menarik nafas panjang…


Gadis: Sebenarnya, saya dah tak suci awak…..

Jejaka: Apa??!!


Luruh seketika hati jejaka. Kata-kata yang keluar dari mulut gadis amat sukar untuk ditelan. Dadanya seolah-olah dihimpit oleh seketul batu yang sangat besar..


Jejaka: Saper yang buat kat awak camtu? Kenapa awak tak bagitahu saya awal-awal? Kenapa awak??

Gadis: Saya sayangkan awak. Saya dah memang cintakan awak tapi…


Nafasnya seakan terhenti... Dengan perlahan menyusun kata….


Gadis: Bila saya fikirkan, makin kusut fikiran saya ni awak. Saya tak sanggup tengok awak derita kerana saya. Saya rasa diri saya ni hina dan kotor… Makin awak sayangkan saya, makin saya rasa bersalah tapi saya takut... Saya takut bila saya luahkan, awak akan membenci saya…. Jadi, biarlah saya pergi tanpa awak tahu kenapa... Saya tak sepadan dengan awak, saya ni kotor awak… Saya tak layak untuk awak...


Si jejaka menghelakan nafas yang sangat panjang, seolah membuang segala kekalutan dalam dirinya.


Jejaka: Hmmm…. Kalau itulah sebabnya….


Si jejaka berfikir sebentar… Bagaikan mahu melepaskan dendam kesumat yang sudah lama terpendam, si jejaka melafazkan….


Jejaka: Saya sayangkan awak, separuh nyawa saya ada dengan awak. Sanggupkah awak biarkan hayat saya pendek? Demi cinta saya kepada awak, demi kasih sayang saya kepada awak, saya akan mencintai awak sepenuh hati saya.

Gadis: Tapi…. Saya tak suci awak…


Jejaka: Kalau benar cinta itu perlukan sebab, dah lama saya tinggalkan awak. Tapi malangnya, cinta saya pada awak tak perlukan apa2 sebab. My love to you need no reason.


Jejaka: Sebab…. Jika semua sebab yang saya perlukan itu sudah tiada sekalipun, saya tetap akan menyintai awak.

Gadis: Awak ni naïf la… Ini realiti awak. Saya TIDAK SUCI.

Jejaka: Tolonglah awak, tolong lah dengar apa yang saya nak cakapkan ni dulu….


Jejaka: Ya!! Mungkin saya naif. Mungkin saya bodoh. Tapi saya tahu nilai cinta. Tolonglah awak, janganlah pergi dari saya. Janganlah tinggalkan hati saya kekosongan macam ni. Daripada awak biarkan saya camni, baik awak bunuh jer saya…. Saya takleh hidup camni. Sakitnya amat pedih. Gadis: Tapi…

Jejaka: Tapi apa?? Kalau itu yang awak nakkan, takpe la. Sekarang saya percaya, awak memang tak sayangkan saya. Saya benci awak!!!!


Si jejaka meninggalkan si gadis. Tiba2, terasa tangannya diraih. Dia berpaling dan kelihatan si gadis menangis.


Jejaka: Kenapa awak menangis ni?


Rasa sayangnya masih menebal. Tidak sanggup dibiarkan si gadis menangis.


Gadis: Saya tak sangka awak begitu baik dengan saya. Terima kasih awak. Saya sayangkan awak sangat2... Maafkan saya awak. Maafkan saya.... Saya berdosa dengan awak. Maafkan saya kerana menyakitkan awak.


Si jejaka dengan perlahan mengusap pipi si gadis.


Jejaka: Awak, janjilah pada saya, awak jgn buat camni lagi. Ok.. Sebab…. Hati saya memang tak boleh hidup tanpa awak. Please…. jangan buat camni lagi ek.

Gadis: Hmmm... Baiklah awak, saya janji. Terima kasih awak kerana menyayangi diri saya ni. Jejaka: Terima kasih awak kerana membenarkan saya menyayangi diri awak.


Naïf? Bodoh? Entahlah…mungkin cinta mereka terlalu utuh untuk dijatuhkan. Mungkin juga cinta itu buta, mungkin juga cinta itu gila. Teringat kata seorang teman, cinta itu ibarat aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair....


Wallahualam....

2 ulasan:

aDyLLa berkata...

sape yg ckp cinta tu mcm ais krim ek..
cm taw jerk..
hahaha..

Dr Hafiz berkata...

mmm... ntah la... tak ingat la plek.. hehehe...