Selasa, 16 September 2008

Bila pena menari...

Betul ke cinta itu buta?? Btol kot... Tu sebab ramai yang teraba2.. Kata orang, cinta tu karat... Tu sebab mula2 nampak cantik, last2 nampak buruk.. Kata orang, cinta itu cinta monyet. tu sebab ramai yang menggatal.. kata orang cinta itu cam aiskrim, tu sebab ada yang terburu, takut cair katanya.. Kekadang ada yang kata cinta itu ibarat merpati dua sejoli. Tu sebab tak bleh berenggang. Asyik berkepit je... Dan ada plak yang kata cinta tu ibarat belangkas... Nih yang bahaya nih... Mmm... Mungkin aku nih berasal dari kampung... Maka perlaku dan keperibadian masyarakat masih lagi terjaga walaupun ada anasir2 luar yang cuba untuk merosakkannya....

Kadang-kadang aku pun heran mengapalah ada insan yang sanggup tertipu dengan helah lelaki yang bergelar jantan nih... Janji je manis.. setia konon.. kan aku dah cakap, siap buat cerita lagi... cinta itu sebenarnya tak perlukan sebab... Takkan la nak bercinta itu mesti ada sebab. Nak tunjukkan kesetiaan itu mesti bersebab. Kamon la anak2 muda... Sedih bila aku gi jalan2 kat pasar raya untuk mencari ilham tapi last2 dosa yang aku dapat. Epekehe....

Aku nih bukannya baik sangat pun. Cuma sebagai masyarakat timur lebih2 lagi orang melayu yang beragama Islam nih, adab dan sopan harus dijaga... Buat apa manis di mulut tapi akhirnya merana sepanjang masa.... Keseronokan yang dikecapi hanya sementara sedangkan azab, bala, malu dan maruah diri telah tercemar buat selamanya...

Dengarkanlah wahai sahabat2ku.. Orang tua pernah berpesan, sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya... jangan biarkan nasi menjadi bubur. Berfikir sebelum kena, berjimat sebelum habis...

Secara peribadi aku suka tengok wanita melayu nih.. Penuh dengan keayuan. tu sebab ramai yang terpikat. Sampaikan Mat Saleh pun leh cair... Kalo tak takkan la askar Jepun yang dikatakan ganas tu leh cair dengan keayuan wajah gadis melayu... Mmm... Aku bukan apa... Aku cuma risau, gadis yang ada pada hari ini tidak bernilai lagi.. Aku pernah berkata bahawa wanita itu ibarat keris lama. Barang yang sangat bernilai dan bermutu tinggi tidak dibiarkan pelanggan memegang dan menyentuhnya sesuka hati kalau barang itu ditempatkan di pasaraya.. Kita lihat barangan yang tinggi kualitinya akan disimpan dengan baik. Diletakkan dalam bekas kaca.. Dijaga dengan rapi.. Hanya orang yang mempunyai hak @ pemiliknya sahaja yang dapat memegang dan menikmati keindahan sepenuhnya barangan itu..

Doaku pada tuhan agar aku dipertemukan dengan insan yang dapat memberikanku kebahagiaan, dunia dan akhirat. Bukan kebahagiaan wang ringgit yang aku utamakan, kebahagiaan yang berkekalan sehingga ke penghujung. Dan aku amat berharap agar dia seperti yang kuharapkan.. Tidak pernah dalam hidupku ada insan yang berjaya memecahkan keegoan hatiku dalam menerima perasaan ini. Tak pernah terfikir dalam fikiranku untuk menyayangi seseorang yang bukan ahli keluargaku. namun ketentuan tuhan sapa yang tahu.. Aku berjanji selagi aku ada di sisi, aku akan

Tiada ulasan: