Selasa, 16 Mac 2010

satu atau dua?

Hari-hari yang berlalu seakan-akan sering menghimpitku. Tekanan demi tekanan aku rasai. Ketika aku cuba berasa tenang, ada saja masalah yang akan datang seolah-olah ia mencemburui ketenanganku. Baik sekecil-kecil masalah hinggalah kepada sebesar-besar masalah. Semuanya datang bertalu-talu. Kadang kala aku bertanya sendiri, adakah itu tandanya aku sudah dewasa? Perlu memikirkan masalah-masalah yang agak rumit dan kompleks berbanding dengan 5 atau sepuluh tahun dahulu... Hmmm... Tak ramai yang dapat membaca apa yang ada dalam benak fikiranku ini. Adakah aku alien??? Oh tidak... Aku insan biasa. Cuma, suatu ketika aku terasa masalah itu terlalu menghimpitku sehingga aku buntu dan kaku seolah-olah tiada langsung jalan penyelesaiannya. Di saat itu, kata-kata kawanku suatu ketika dahulu berputar ligat di dalam kotak fikiranku...



Kau carilah sekuntum 'bunga' yang boleh menjadi penguat semangat di kala kau lemah. Menjadi penasihat si kala kau memerlukan dan menjadi tempat meluahkan perasaan di kala kau dirundung derita.


Masalahnya, mampukah aku mencari insan yang dapat memberikan semua itu kepadaku? Susah.. susah... Di samping itu juga aku takut terlajak di dalam dunia baru yang sunguh asing bagiku. Persoalannya, perlukah aku menyambut cadangan rakanku itu?



"Ya Allah, jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan cintanya pada- Mu,
agar bertambah kekuatan ku
untuk mencintai-Mu.

Ya Muhaimin,
jika aku jatuh cinta,
jagalah cintaku padanya
agar tidak melebihi cintaku pada-Mu

Ya Allah,
jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati
seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
agar tidak terjatuh aku
dalam jurang cinta sia-sia.

Ya Rabbana,
jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya
agar tidak berpaling pada hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati,
jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang
yang merindui syahid di jalan- Mu.

Ya Allah,
jika aku rindu,
jagalah rinduku padanya
agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.

Ya Allah,
jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah,
jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah,
jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu,
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah,
Engkau mengetahui bahwa
hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu,
telah berjumpa pada taat pada-Mu,
telah bersatu dalam dakwah pada-MU,
telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya.
Kekalkanlah cintanya.

Tunjukkanlah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini
dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar.
Lapangkanlah dada-dada kami
dengan limpahan keimanan kepada-Mu
dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

Tiada ulasan: