Ahad, 7 Mac 2010

Kuhadiahkanceritainibuatkawankuyanginginkahwinminggudepan

Minggu depan akan berlangsungnya majlis perkahwinan salah seorang member aku. Masuk mamat nih dah dah berapa orang dah member aku yang dah kawin.. Hmm.. Bos, aku nak bagi hadiah takde duit. Jadi, aku ciptakanlah sebuah cerita untuk ko laki bini....

Kisah ini menceritakan tentang seorang pemuda yang bakal melangsungkan majlis perkahwinannya tak beberapa lama lagi. Amir namanya(hakikatnya bukan nama sebenar). Segala persiapan untuk majlis perkahwinan itu diatur dengan cukup teliti. Amir memang tidak sabar-sabar untuk menaiki jinjang pelamin dengan wanita yang telah lama menjadi pilihannya.

Majlis bersanding berjalan dengan cukup lancar. Ramai rakan2 dan teman2 yang datang untuk meraikan raja sehari itu. Amir berasa hari itu cukup bertuah untuknya... Dia masih teringat lagi ketika berada di atas pelamin. Dia memandang ke arah wanita yang telah menjadi miliknya yang sah itu dengan satu perasaan yang sukar untuk diucapkan.. Isterinya, Siti, perasan jelingan suaminya itu lain dari kebiasaan. Lalu siti pun berkata,"sabarlah abang. sekarang kan kat atas pelamin. tunggu malam la..." Amir hanya tersenyum keseorangan. Entah apa yang difikirkannya.

Malam pun menjelang tiba. Kebanyakan tetamu telah pulang. Yang tinggal pun cuma saudara terdekat yang terpaksa bermalam di rumah Amir kerana datang dari jauh. Ada di kalangan mereka yang menyusun pinggan, mengagih-agihkan hantaran dan sebagainya. Suasana mula menjadi sepi ketika menjelang jam 10 malam. Kebanyakan orang yang ada telah tertidur. Mungkin kerana terlalu penat kerana sehari suntuk terpaksa memerah keringat untuk menjayakan majlis perkahwinan itu. Amir melihat jam di dinding rumah. 'Ahha... Dah pukul 11.30 malam. Boleh masuk tidur nih...' hati amir bersuara halus.

Amir masuk ke dalam biliknya dengan perlahan-lahan. Dia tidak mahu membuat sebarang bunyi kerana takut ibadahnya pada malam itu diketahui orang lain. Dia melihat isterinya seperti sudah lama lena di atas katil. 'Alamak... Terganggu ibadah aku malam ni..' getus hatinya.

"Assalamualaikum...." perlahan saja suara amir. Antara dengar dan tidak.

"Huarrghhh... Waalaikumsalam..." lembut jua salam itu disambut tetapi dimulai dengan bunyi menguap yang lembut juga.

Amir terpaku seketika apabila mendengar salamnya disambut.

"Eh, awak tak tido lagi? Saya ingatkan dah tidur. Maaflah kalau saya ganggu awak." hati amir bersuara.

"Eh abang nih.. Tak romantik la kalau masih panggil saya awak. Panggillah 'sayang' ke.. 'Darling' ke..." Hati Siti berkata pula.

Perbualan hati ke hati itu berlangsung selama beberapa minit. Tiba-tiba Amir pun berkata(di dalam hati),"Ayang, abang nak buat ibadah malam nh. Nak mendapatkan hikmah perkahwinan."

Siti cuma mampu tersenyum. Antara malu dan ntah la...

Amir pun duduk di atas katil. Betul-betul sebelah isterinya itu. Dia memandang wajah isterinya dengan penuh kasih sayang. Kasih sayang ke atas wanita yang halal baginya. Setelah agak bersedia, amir pun memulakanlah perkara-perkara tersebut(hanya amir, isterinya dan orang-orang yang sudah mendirikan rumah tangga sahaja yang tahu. di sini diingatkan bahawa penulis juga tidak mengetahui apakah perkara-perkara itu kerana penulis juga masih bujang.)

Tiba-tiba........

'Tinggg.....'
'Titt... titt... tittt..'

Amir mula menjadi gelabah. Bunyi seakan bom jangka itu sangat kuat dan membingitkan. Dia cuba mencari di manakah datangnya bunyi itu. Setelah diperiksa, ianya datang dari himpunan hadiah yang diperolehinya sepanjang hari itu. Dengan sepantas kilat dia pun membuka satu persatu bungkusan itu.

Akhirnya dia yakin, bunyi itu datangnya dari sebuah kotak yang agak besar. Dengan penuh berhati-hati dia pun membuka kotak itu. Tiba-tiba dia terlihat suatu nota di atas kotak itu. Nota itu berbunyi..

'Rileks la brader. Baru pukul 12 tgh malam. Gua tak tau nak bagi hadiah apa kat lu. Tu yang aku bagi 5 biji jam loceng ni. Orang kata orang yang dah kawin nih susah nak bangun pagi. Jangan marah aaa.... -Lokman-'

'Cilakak lu Lokman. Lu kenakan gua time malam-malam cenggini.' Amir menjerit sekuat-kuatnya di dalam hati...


Moral of the story :
Tobeng, aku tak tau nak bagi hadiah apa kat kau. Nih kira hadiah aku la untuk kau.

p/s: selamat pengantin baru buat tobeng. semoga berbahagia hingga ke syurga... (skang nih nyamuk tgh suka kat darah tobeng sebab orang kata darahnya tgh manis. maklumla... nak kawin...)

2 ulasan:

dyll~ berkata...

ahahahahaa!
klaka!

slmt pengatin baru juga buat tobeng~~
hoyee h0oyee..
(aku lak excited~) :))

Orangekidz berkata...

ala... pasni ko plak punya turn. nanti kalo ada idea aku bikin cerita lagi mse ko nak kawin... hahaha... tapi kena inform awal2 la.. eh cari idea...