Ahad, 28 Mac 2010

Hati ini milik puteri... (part 2)

Izah tidak dapat melelapkan mata. Kenangan indahnya bersama Duan menggamit rasa.Bermula dengan sekeping nota kecil, dia dipertemukan dengan Duan. Pemuda itu memuji tulisannya. Katanya tulisan Iza cantik, secantik penulisnya.

Pujian yang melangit itu memerahkan muka Iza. Semenjak itu, mereka sering bertukar-tukar nota dan sekaligus mengeratkan dua hati. Iza tidak sangka nasibnya malang begini. Kasihnya terhadap Duan telah tersemai sejak di bangku sekolah lagi. Duan tersendiri. Pemuda itu berjaya menewaskan hatinya. Sebelum Duan hadir dalam hidupnya, dia enggan menerima cinta. Ramai lelaki kacak cuba memikat, tetapi tiada yang mengena.

“Iza..kau harus tabah.Jangan hancur hidupmu hanya kerana cinta..Lagipun..Lan, Din, Rizal..malah berderet lagi menunggu kau.Mereka semua lebih handsome dari Duan..

”Su cuba memujuk. Iza mengeluh berat. Ikatan rambutnya dilepaskan. Rambut hitamnya yang berkilau panjang dibiarkan terbuai-buai dihembus bayu. Pandangannya dilemparkan ke arah jutaan bintang di langit.

“Kacak bukan ukuran..Bila aku mencintai seseorang, kulihat dia bagai putera tertampan di dunia..”ucap Iza bermadah. Dia kembali ke ruang kamar. Su masih terpacak di beranda. Hati Iza cuba diselami.

“Aku tak mahu kau kesejukan di situ!”Laung Iza dari kamarnya. Su berlari-lari anak masuk ke dalam . Pintu beranda ditutup rapat. Namun fikirannya masih tercari-cari katakata terbaik untuk memujuk Iza kembali ceria. Iza adalah kawan baiknya semenjak kecil. Dia berasa bertanggungjawab untuk memulihkan semangat kawannya itu.

“Su..sudahlah. Aku tak mahu kau terseksa sama kerana aku. Cukuplah aku seorang
saja.”pantas Iza mentafsir apa yang bermain di fikiran Su.

“Seperti katamu, gagal bercinta tak bermakna dunia sudah kiamat..Aku akan cuba bangun dari terus menjeruk perasaan.” Iza memaksa sebuah senyuman. Hatinya bertekad untuk melupakan Duan. Biarlah pemuda itu menjadi sejarah. Tak sanggup lagi dia mengenangkan kisah cinta mereka.

Su menepuk-nepuk bahu teman karibnya. Kecekalan hati Iza dikagumi. Kalau dia di
tempat Iza, dia tidak pasti samada dia akan setabah begini. Malah mungkin dia akan meraung menelan tragis.

“Aku minta diri dulu, Iza. Jika kau perlu aku..telefonlah. Aku bersedia mendengar bila-bila masa…”Su bersuara lembut. Penuh prihatin. Iza mengangguk perlahan. Senyumannya merekah bersama azam yang meranum. Hidup perlu diteruskan…

“Terima kasih Su atas segala nasihat..”matanya yang suram kembali memancarkan sinarnya. Perubahan riak wajah Iza ketara di mata Su. Pulangnya dengan hati yang senang. Dia sedar Iza bukanlah orang yang mudah mengaku kalah.

Tiada ulasan: