Ahad, 28 Mac 2010

Hati ini milik puteri... (part 1)

Degup jantungnya semakin deras. Peluh dingin memercik di dahi. Air mata tak terbendung lagi, lalu menghujani pipi licinnya.

“Sampai hati kau!! Aku tak pernah membayangkan begini. Cintaku hanya satu..Tapi cintamu…”Gadis itu tidak dapat meneruskan kata-kata. Tangisannya meledak.

Duan tidak keruan. Wajah ayu Iza yang berbajung kurung biru petang itu Nampak sangat hibanya. Dia rasa bersalah. Sememangnya dialah punca kekeruhan ini.

“Duan…aku tak mahu jumpa kau lagi..Cinta kita berakhir di sini…”luahnya dalam nada seakan berbisik. Berat namun terpaksa.

“Puteri..nanti dulu!”

“Jangan panggil aku nama itu lagi.!.”Gadis manis itu menyinga. Terdiam Duan. Garangnya luarbiasa. Selama mengenalinya,teramat jarang Iza meninggikan suara. Mungkin kesabarannya sudah sampai kemuncak.

“Putri..errr…Izah..I’m sorry. Please,jangan tinggalkan aku, “ Duan merayu. Mata Iza kembali berair. Cintanya selama ini hanya untuk Duan. Tetapi pemuda itu terbukti mengkhianati cintanya. Hatinya dalam terhiris. Rasanya terlalu sukar untuk sembuh semula.

“Kau pergilah ke pangkuan gadis itu. Dialah yang kau dambakan!” ucap Iza beremosi.
Duan tersentak.

“Ina?? Dia…err..dia tu cuma sepupu aku..” terlanjur Duan berdusta. Ina sebenarnya bekas kekasihnya sebelum berjumpa Iza.

“Duan, janganlah cuba sembunyi-sembunyi lagi. Aku sudah tahu siapa dia. Dan bukan sekali aku melihat kau berdua. Cukuplah..aku sudah bosan dipermainkan. Antara kita sudah tidak ada apa-apa lagi…” Iza berkata tegas.

Dengan bisikan “Selamat Tinggal”, Duan ditinggalkan sendiri. Hati pemuda itu tiba-tiba menjadi parah! Dunia bagai gelap-gelita. Alam bagai mentertawakan dia. Hilang Puteri bersama hatinya.

Tiada ulasan: