Rabu, 17 Jun 2009

Kenapa anda tidak menangis?

Menurut satu cerita, bila tiba hari kiamat, ada seorang hamba berdiri di hadapan Allah Taala, lalu kitab catatannya diberikan kepadanya. Ternyata di dalamnya dia temui keburukan-keburukan yang banyak. Maka kataya,"Tuhanku, keburukan-keburukan ini tidak pernah aku lakukan."

Allah Taala berfirman ;

"Sesungguhnya Aku mempunyai saksi-saksi yang terpercaya"

Hamba itu lalu melihat ke kiri dan ke kanan, tetapi seorang saksi pun tidak ternampak olehnya.

"Mana saksinya?"Tanya hamba itu.

Maka Allah s.w.t. menyuruh seluruh anggota tubuhnya memberikan kesaksiannya. Berkatalah dua telinga,"Susungguhnya kami mendengar dan mengetahui dia benar-benar melakukannya." Kemudian mata pula berkata,"Sungguh aku melihatnya". Lidah berkata pula,"Saya benar-benar mengucapkan itu." Begitu juga kedua tangan dan kaki berkata," Sesungguhnya kami melakukannya". Ada pun kemaluan hamba itu pun berkata,"Sesungguhnya aku membuat zina".

Hamba itu menjadi bingung. Maka Allah s.w.t. memerintahkan dia dibawa ke neraka. Kemudian muncullah dari mata hamba itu yang sebelah kanan satu rambut yang amat kecil meminta izin berbicara kepada Allah s.w.t. Maka Allah Taala memberinya izin.

Maka rambut kecil itu berkata,"Hai Tuhan, bukankah telah Engkau katakan,"Seorang hamba manapun yang menenggelamkan sehelai rambut yang amat kecil dari rambut-rambut matanya dengan air matanya kerana takut kepada-Ku,maka akan Kamiselamatkan dia dari api neraka?"

(Hayaatul Quluub)

Tiada ulasan: