Khamis, 7 Ogos 2008

7 keluhan manusia

7 Keluhan Manusia: Selagi kita bernama manusia, pastinya kita tidak pernah lari dari perasaan tidak puas hati dan sentiasa mengeluh di atas setiap apa yang ditakdirkan untuk kita. Hari ini saya ingin berkongsi sesuatu dengan anda.

Keluhan Pertama:- Kenapa Aku Di Uji?
Surah Al-Ankabut ayat 2-3 Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan(saja) mengatakan: "Kami telah beriman",sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdosa.

Keluhan Kedua:- Kenapa aku tidak mendapat apa yang aku idamkan?
Surah Al-Baqarah ayat 216 Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Keluhan Ketiga:- Kenapa aku menghadapi ujian seberat ini?
Surah Al-Baqarah ayat 286 Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Keluhan Keempat:- Aku merasa amat kecewadengan apa yang terjadi!!
Surah Al-Imran ayat 139 Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

Keluhan Kelima:- Bagaimana aku harusmenghadapinya?
1. Surah Al-Imran ayat 200 Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap (diperbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah semoga kamu beruntung.
2. Surah Al-Baqarah ayat 45 Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.

Keluhan Keenam:- Kepada siapa harus aku berharap?
Surah At-Taubah ayat 129 Cukuplah Allah bagiku dan tidak ada selain Dia. Hanya kepada-Nya aku betawakal.

Keluhan Ketujuh:- Aku tidak dapatbertahan lagi?
Surah Yusuf ayat 87 Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

Tiada ulasan: