Isnin, 5 Oktober 2009

Siapa boleh beri jaminan?

Minggu ini lepas yang penuh dengan pelbagai kisah suka dan duka. Ada kisah yang membawa kepada tawa dan ada juga kisah yang membawa kepada duka. Namun, biarkanlah perkara yang berlalu itu menjadi satu sejarah.

Bagaimana pula dengan hari yang mendatang? Misteri. Minggu ini penuh dengan pelbagai dugaan dan cabaran yang perlu ditempuhi. Bagaimana? Kuatkan azam. 'Kita ada misi'. Tapi kadang-kadang lari gak dari landasan. Macam keretapi. Dah siapkan landasan dah.. Elok je. Tapi ada gak yang tereksiden. Sebab apa? Sebab, kita ini dijadikan manusia. Bukan malaikat. Kadang2 kita dah prepare dengan pelbagai situasi. Namun, apabila datang satu masalah, kita gagal untuk mengatasinya.

Siapa boleh beri jaminan di dalam sebuah tasik yang penuh dengan ikan, maka ada seorang pemancing yang mempunyai peralatan yang maha dahsyat canggihnya datang ke tasik itu untuk menangkap ikan. Bolehkah si pemancing itu menangkap kesemua ikan itu? Siapa boleh beri jaminan? Sudah tentu tiada. Melainkan si pemancing itu menggunakan taktik kotor. Tuba.

Begitulah juga halnya dengan kehidupan kita. Walau sebagus mana persediaan, tak mungkin kita akan dapat menguasai kesemua apa yang kita kehendaki. Melainkan dengan taktik kotor. Mengapa perlu dipijak insan yang kurang bijak? Kita sama. Yang membezakan kita adalah nasib. Dan nasib itu tak selalunya menyebelahi kita...

Fikirkan dengan hati, tafsirkan dengan jiwa...

Tiada ulasan: