Ahad, 2 November 2008

Kisah Tiga Sahabat

Kisah yang akan dikisahkan oleh aku nih hanyalah rekaan semata2. Adapun aku menulis nih disebabkan pada ketika ini aku sedang tension studi... HUhuhu... Esok exam..

Kisahnya bermula begini...

Di tengah-tengah kota metropolitan, tinggallah 3 orang sahabat yang bersahabat baik sejak dari mereka berkenalan. Adapun nama mereka ialah Fahmi, Hanif dan Muhammad. Ketiga-tiga nama tersebut adalah bukan nama sebenar. Mari kita dengar perbualan mereka...

"Fahmi.. Awek sihat?" tanya Hanif sambil mencari-cari lagu untuk didengar.

"Aku ada plak awek. Aku kan takde perasaan" kata Fahmi pula.

"Elehh... Yela tu.. Abis tu yang aritu tu apa?"

"Oo... Yang tu... Tu member aku la.. Kiorang diskas2 subjek.."jawab Fahmi.

"Oo... Ingatkan awek.. Mana la tau kan... Sblm nih takde pun camtu..."sampuk Muhammad yang diam sahaja sejak dari tadi..

"Kalau ye pun apa salahnya. Setakat jumpa.. Bukan ada masalah.. Tapi kena berhati-hati. Banyak mata memandang dan ramai yang tak puas hati.. Jangan sampai kantoi sudah.. Nanti perang dunia tercetus lagi..." sambungnya pula..

Tiba-tiba...

"Eh.. Jom makan.. Lapo la.." Fahmi bersuara semula.

"Boleh juga. Lagipun dah 2 hari aku tak sentuh nasi nih... Bleh pingsan aku
camnih.." sahut Hanif sambil menunjukkan tanda bagus.

Lalu, hendak dijadikan cerita, mereka bertiga itu pun pergilah ke sebuah kedai makan yang agak terkenal untuk mengalas perut mereka. Fahmi memesan roti tampal dua, manakala Hanif memesan tosei ngan air susu. Kemudian semua mata terarah ke Muhammad...

"Weh, ko nak makan pe?" tanya Fahmi sambil membalas mesej di talifon bimbitnya.

"Roti kosong satu ngan air suam," jawab Muhammad perlahan.

"Haaa!! Cukup ke?" hampir serentak Hanif dan Fahmi berkata.

"Cukuplah tu...."balas Muhammad.

Ketiga-tiga sekawan itu pun makanlah dengan riangnya. Banyak perkara yang dibincangkan. Dari sekecil-kecil masalah sehinggalah kepada sedeneso-deneso masalah. Semuanya dikongsi bersama. Mereka seakan adik-beradik walaupun tiada sebarang ikatan. Jikalau salah seorang daripada mereka menghadapi masalah, mereka akan menyelesaikannya sendiri. Susah senang bersama. Setelah selesai makan, mereka pun ingin pulang semula ke rumah mereka. Semasa di kaunter bayaran...

"Roti tampal dua dengan teh tarik"

"RM 4.20"

"Tosei satu dengan air susu"

"RM 3.60"

Sampai kepada giliran Muhammad, beliau hanya diam sahaja.

"Makan apa tadi?" tanya juruwang itu.

Muhammad hanya tunduk memandang lantai. Diam seribu bahasa. Tidak berapa lama selepas itu, dia pun mengangkat muka sambil berkata.....

"Mmmm.... Tokei, berapa biji pinggan kena basuh kalo makan sekeping roti kosong ngan air suam??''

*************************************************************************************

p/s: Tank, tu sebab aku tak terima ajakkan ko ari nih...

Tiada ulasan: