Jumaat, 17 Oktober 2008

Tips mengawal stress... Bukan ses tau!!!

Mmm.. disebabkan sekarang nih musim orang nak final exam, maka aku pun nak bagi la beberapa tips yang elok diamalkan untuk mengawal stress... Bukan mengawal ses tau.. hehehe...

1. Banyakkan istighfar dan selawat

Bunyinya remeh, tapi setelah selalu banyak beristighfar dan mengucap selawat dalam sehari, hati rasa tenang, jiwa rasa damai dan terasa ada harapan menempuh apa jua yang mendatang.
Sukar untuk aku terangkan kat sini, tapi setelah mengamalkannya, kita boleh mengawal emosi dengan lebih matang dan tenang berdepan segala cabaran. Istighfar dan selawat tu lafazkan dengan ikhlas, dengan niat ibadah untuk mendekatkan diri pada Allah s.w.t.


2. Zikir dalam Hati

Minda separa sedar sensitif pada apa yang Anda bicarakan di dalam hati. Untuk mengawal emosi, Anda perlu terlebih dahulu pandai mengawal minda separa sedar kerana emosi kita semuanya datang dari situ. Untuk mengawal minda separa sedar dengan baik, kita perlulah selalu bermeditasi, iaitu dengan mendiamkan diri dan bertenang, setenang yang mungkin paling kurang selama 10 minit dalam sehari. Cari tempat yang sunyi, jauh dari gangguan dan luangkan masa untuk bermeditasi. Selalu bertenang dan relaks, be in control. Meditasi biasanya dilakukan di waktu awal pagi dan di tengah malam. Meditasi yang paling baik adalah yang disertakan dengan zikir untuk menenangkan hati. Amalan zikir memberi ketenangan yang sukar diungkap dengan kata-kata. Bila jiwa tenang dan hati bersih dari segala kerunsingan, mudah untuk kita mengawal diri, emosi, perasaan dan kata-kata.

3. Kawal Apa Yang Anda Katakan dan Apa Yang Anda Fikirkan.

Bila kita melihat orang lain, perangai mereka, kata-kata mereka dan apa saja yang datang dari mereka, fokus pada nilai-nilai positif yang ada pada diri mereka. Fokus pada tu saja, bukan keburukan mereka dan segala yang tak baik pada mereka. Dengan ini, kita melatih minda separa sedar kita menjadi positif. Bila kita cenderung untuk melihat keburukan orang lain dan kejahatan orang lain, attitude kita mula terarah kepada yang negatif. Jadi, minda separa sedar kita terdidik untuk melihat kepada yang negatif, yang buruk, yang jahat, yang membuat kita sangsi dan yang rasanya akan menyusahkan kita saja, padahal tidak.

Kesannya, kita senang bersangka buruk pada orang lain, situasi, perkara, keadaan, benda dan apa saja yang melanda kita. Lantas, tiba pada satu masa, terasa susah untuk kita mengawal diri.
Untuk mendapat hasil positif, kena tanam benih yang positif.
Hukum alam ni dinamakan hukum “sebab dan akibat”. Dah lama tak gunakan perkataan nih.. Anda adalah apa yang anda fikirkan....


SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN AKHIR.....

Tiada ulasan: