Khamis, 17 Mei 2012

Aku hanya kuli...



Assalamualaikum... hari ini aku nak postkan satu kisah yang berlaku ke atas diri aku sendiri.. Mungkin bagi anda diluar sana apa yang aku ceritakan ini tidak menarik langsung tapi who cares?? Ada aku kesah.. Hahahah.... Kisahnya begini...

Manusia 1: Mat, aku tengok kau nih aku jadi sedih la...
Manusia 2: Kenapa??
Manusia 1: Ye la... Kau ada kelulusan tapi kerja kuli jugak.. Macam tu baik tak payah belajar tinggi2...
Manusia 2: Kenapa? Ada masalah ke?
Manusia 1: takde la... kau keje sekarang nih tahap macam aku nih haa... aku takde spm pun. keje sama macam yang kau keje sekarang.... kau cari la keje yang bersesuaian dengan kau.... nih tidak.. membazir je kau punya degree tu...
Manusia 2: Ooo.. Hahaha... Aku belajar dulu untuk ilmu bukan untuk kerja.. Lagipun masa makin bertambah, manusia makin bertambah, persaingan makin banyak. Aku ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Takkan dengan nak mengharapkan skrol ijazah aku tu aku nak canang satu dunia bahawa aku ada ijazah. Sudah tentulah beribu2 lagi orang ada ijazah yang aku ada sekarang. Jadi, dari aku tak buat apa-apa kerja dan duduk menganggur, lebih baik aku bekerja. Jadi ada la juga hasilnya. Boleh hidup sndiri dan bayar hutang masa belajar dlu. mengenai pekerjaan yang setaraf dengan kelulusan aku tu, aku tak boleh komen apa la... tu kau kena tanya pihak kerajaan kenapa buat polisi yang digunapakai sekarang ini.... kita nak lahirkan ramai graduan, ramai cendiakawan, tapi mereka lupa, adakah graduan dan cendikiawan yang dikeluarkan itu graduan yang bekerjaya?? cendikiawan yang berjaya?? Kalau dah purata tahap pendidikan rakyat malaysia dah meningkat, maka keperluan pekerjaan juga perlu meningkat. kalau sekali bergraduat, graduan sampai beribu orang, kekosongan jawatan hanya 50 tempat, jadi sendiri fikir la... soal kenapa aku keje kuli, sebab kerana masyarakat malaysia ada warga macam kau nih la... hahaha...
Manusia 1: Apahal pulak??
Manusia 2: Cuba kau tengok di sekeliling... Kau tak terasa kau berada macam di Bangladesh ke, Myanmar ke, Nepal ke???
Manusia 1: Hmmmm.... emmm.... (tak berkata apa2)
Manusia 2: Sebab rakyat malaysia nih memilih kerjalah yang menyebabkan kebanjiran warga asing ni.... kalau diorang boleh hidup dengan gaji rm450 sebulan, kenapa tidak kita... 

RUMAH KITA
Benarkah ini rumah kita,
Memang benar dek oi,
Duduklah di kerusi,
Jangan duduk di lantai saja...

Rumah ini rumah kita,
Memang benar dek oi,
Sudah terang lagi lah nyata,
Jangan sengketa,
Sesama kita jangan sengketa...

Rumah ini rumah kita,
Jangan biarkan orang yang jaga,
Ditangan kita,
Buruk baik ditangan kita...

Benarlah ini rumah kita,
Makan la isi,
Jangan hanya hirup kuahnya...

Baru tentu hala tujunya,
Anak cucu terpelihara,
Berbaik berpada-pada,
Jangan cacing naik ke mata.

p/s: Walaupun aku keje kuli, gaji kecik, x glemer, tapi aku tetap bayar PTPTN (ada kena mengena ke?? hahaha...). Dari ada orang tu, keje hebat, gaji beso tapi hidup penuh dgn utang (haa... baru ada kena mengena sket...hahaha....)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

.